torsdag 9 maj 2013

Artrikedom och omtanke

Jag bor i närheten av Lungälvsravinernas naturreservat och tröttnar, som jag så många gånger skrivit, aldrig på att vandra där. Nu har vi gått över till att uppleva våren längs Lungälven och det är lika fantastiskt som på vintern. Dalarna lyser vitt av vitsippor och träden grönskar med ljusgrön skrud. Det man slås av är den artrikedom som förekommer där. Nu har jag läst på lite och vet att det är den fuktiga och lummiga miljön längs Lungälven som gör att växter och djur som hotas av utrotning trivs. Det ska växa ovanliga lavar, mossor, svampar och kärlväxter i reservatet.


Genom att leva så nära ett naturreservat med dessa betingelser så blir man på något sätt ödmjuk inför hur allt hänger ihop och hur viktigt det är för mänsklighetens överlevnad. Om mossan och lavarna dör ut så försämras livsbetingelserna för djur och fåglar. Mossor och lavar ser bland annat till att marken binds, erosion hindras, växtlighet berikas och fixerar luftens kväve. Många mossor och lavar är rödlistade vilket innebär att de är hotade att dö ut i ett område. 


Jag är inte alls artkunnig i mossor och lavar men tycker att de är oerhört vackra att titta på. Någon gång kanske jag känner mig hågad att lära mig namnen på dem jag ser. Framför allt tycker jag att det är av största vikt att se till att livsbetingelserna för jordens arter inte försämras mer. Det är av omtanke för alla arter på jorden som vi måste tänka till vad det gäller konsumtionssamhället som tär på jordklotet. Vi alla måste dra vartenda strå till stacken som är möjligt, och gärna lite till.


Ut och vandra i skog och mark för att se vad det är vi kämpar för!

Katarina


2 kommentarer:

  1. Ja, jag kan då inte namne på vare sig lavar eller mossor, men tycker inte det spelar så stor roll....tycker de är både häftiga, makalösa och underbara att titta på och när man betänker vad de har för funktion, då känner man hur liten man är...och är bara tacksam över att få leva och uppskatta naturen och vad den har att erbjuda:)

    SvaraRadera
  2. Vår natur är en underbar rikedom som är det väderfullaste tänkbara....
    Så fint du skriver!
    Önskar dig en fin fortsatt helg i ljuvligaste majtiden.
    Kram Lollo

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...