måndag 14 maj 2012

Doftminnen

Jag har fått lära mig att doftminnen är väldigt starka minnen och att dessa minnen kan gå ända tillbaka till barndomen. När man känner den specifika doften så dyker minnet upp i huvudet. Det sägs också att dessa minnen brukar vara emotionellt förknippade och ofta positiva.


I går kom ett doftminne och det var den där speciella doften som finns när solen värmer upp torra tallbarr (Konstigt? Jamenvisst!). Då dyker campingminnen från barndomen upp i mitt huvud och jag kan se hur vårt enorma tält står uppställt i en tallskog och allt bara är ett härligt äventyr.



Ett annat doftminne är dammigt sommarregn. Minnet blir då hur jag som barn är ute och springer och hoppar i sommarregnet och känner mig superfri.

Nästa doftminne är inte lika gammalt utan från gymnasietiden när jag bodde i London en sommar. Det var en riktigt varm sommar och avgaserna låg stundtals tunga över gatorna. Lite äckligt men jag hade så kul att när jag känner den doften nuförtiden så blir jag bara så glad.

Det fjärde doftminnet förknippas med skolstart. Ni vet när det är en kylig och tidig morgon med hög och klar luft. Då blir det en speciell doft. Jag tyckte om att varje år börja skolan i augusti och än idag kan jag känna det där härliga pirret av förväntan.


Mitt sista valda minne är som det luktade när vi närmade oss staden i Finland där mormor bodde. Det fanns massaindustri där och då kan ni gissa hur det luktade. För mig var det inte otäckt utan bara en längtan efter att få träffa mormor och kusinerna. När jag känner den doften så ser jag bara härliga "villa-minnen"(sommarstuga i Österbotten)hos mormor framför mig.

Vad har ni för doftminnen med er i livet?

2 kommentarer:

  1. Känner igen det där med doftminnen :)

    doften av Gardenia påminner mig om min farmor, hon hade en sådan i verandan när jag var liten. Köpte faktiskt en häromdagen för att minnas henne oftare :)

    kram
    helena

    SvaraRadera
  2. Ett av mina starka doftminnen är en lätt källardoft, vi hyrde en källarvåning i skärgården på somrarna när jag var liten. Även doften av höstlöv ger minnen av när man var liten och slängde sig i lövhögarna. Det ger även minnen av en helg i Falun! Tittade i gamla fotoalbum, vi har inte ändrat oss så mycket;-)

    kram Ewa

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...