söndag 5 maj 2013

Böcker om människor

Eftersom jag inte köper några böcker just nu på grund av mina boktravar så finns det en bakväg ut till andra och nya böcker. Hihi! Nämligen det fantastiska kommunala biblioteket. Jag bruka spana in hyllan med nyinkommet och där stod en bok i min smak i fredags. Jag är mycket förtjust i böcker som handlar om människor som brinner för något eller helt enkelt valt att leva på ett sätt som samhället anser vara annorlunda.I fredags fick jag tag i boken De fann vägen av Kjell Andersson och Tore Hagman. Vackra bilder och intressanta människoöden.

De fann vägen

Tidigare har jag fascinerats av Åke Mokvists böcker De ovanliga och De ovanliga 2.

De ovanliga : människor som går mot strömmen (inbunden)

Där ingen skulle tro att någon kunde bo av Oddgeir Bruaset är en norsk bok där man får följa med till de mest otillgängliga platser där människor faktiskt har bosatt sig. Så nyss att det finns en till bok av honom på samma tema Där ingen skulle tro att någon kunde bo - andra boken. Den ska jag genast ta och söka efter på biblioteket.

Där ingen skulle tro att någon kunde bo (inbunden)

Jag ska faktiskt tala om att jag har minskat boktravarna med två böcker under veckan. Det var sådana som jag nästan hade läst ut men av någon anledning lagt undan.

Hoppas att ni får mycket sol och värme under kommande vecka!

Katarina

8 kommentarer:

  1. "Där ingen kunde tro"....har gått på tv...och det är fantastiskt intressant att följa med till dessa avlägsna bygder och också vackra platser.
    Att gå till biblioteket är väl mysigt...jag känner mig så väl till mods direkt när jag känner doften av alla böcker där inne...hihi..
    Ha de gott vännen
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket för boktipsen!! Superbra och sånt jag gillar! :)

    Kram och en varm och solig vecka till dig också!

    Ann-Louise (som har fått feber...)

    SvaraRadera
  3. Ååååh tack för att du hittade in till mig så jag hittade dig!! :-)
    Känner direkt att jag trivs o är på ett ställe jag vill vara!

    Jag kommer tillbaka garanterat - måste sova nu efter underbar utflykt idag så jag orkar till tant doktorn imorgon!

    Kram på dig och vi ses!
    Anki

    SvaraRadera
  4. Serien, den norska, Där ingen kunde tro......, går på tv just nu. Tisdagar tror jag det är och på svt tror jag också, klockan 21.00 är det i alla fall. Lika fascinerande som förra omgången. Och jag har boken och videon och hela köret, och jag älskar det!
    Agneta kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har följt serien jag med. Det är så fascinerande med människor som brinner stark för något.

      Kram Katarina

      Radera
  5. Haha, du kunde inte hålla dig, alltså....fast i och för sig, på ett sätt kunde du ju det, du köpte ju inga nya, bara LÅNADE!!! Fniss
    Ha det great.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du... Det finns inga regler utan undantag så det gäller att finna undantagen ;))

      Kram Katarina

      Radera
  6. Precis så gjorde jag också! Trots ett helt hyllplan fullt med böcker så skulle jag ju promt läsa nr två i en serie jag hade nr ett och tre av. Det fick bli biblioteket, där jag hittade både den och en del annat som jag tänkt läsa.
    Kram.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...