torsdag 6 januari 2011

Textila hantverk

Nu är julgardiner och jultextilier bortplockade hemma hos oss. När jag letade i linneskåpet efter något att ersätta julen med så insåg jag vilken samlare jag är. Då handlar det om textila alster. Jag är helt omöjlig på loppisar och second hand. Det gör mig så ont att se alla vackra dukar och bonader säljas för nästan ingenting. Tänk så många timmars arbete som säljs för ett par tior. Fast för mig är det ju bra eftersom det verkar som om jag är den enda som shoppar sådant. Det enda som saknas är historien bakom hantverket. Jag skulle så gärna vilja veta vem som har sytt, när man har sytt det och varför. 

Jag har en bonad som jag faktiskt har bakgrunden till. Den är sydd av min mamma till mitt kök för cirka 23 år sedan. Egentligen borde jag fästa en lapp bakom bonaden med dessa uppgifter i fall det kommer någon lika nyfiken som jag och undrar i framtiden.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...