lördag 6 september 2014

Upp i bergen och ner till floddalen

På väg norrut tog vi oss en tur upp genom Ardennerna. Maken tyckte att det såg så fint ut på kartan att vi tog oss en avstickare upp i bergen och han hade rätt. Det var fantastiskt vackert! Vi hamnade i byn Montherme vid floden Meuse de Semoy där vi kunde stå med husbilen precis intill vattnet.


Vi vandrade en sväng i bergen och njöt av ännu mer utsikt innan vi slog oss till ro för kvällen. 


Några har frågat oss hur det fungerade med engelska i Frankrike. Visserligen försökte vi prata franska så länge det gick (man gömmer mycket franska på 30 år), men vi tycker nog att det gick bra med engelska. Ofta blev det en blandning av engelska och franska. De man pratade med uppskattade att man försökte på franska först. 

Det är härligt att titta på bilder och minnas små händelser från resan när man sitter och bloggar om den. Just nu blir upplevelsen från när jag stod i kö vid ett litet gatukök i Montherme stark och där hörde franskan smattra omkring mig. Det var en härlig kväll och jag kände mig bara så där lycklig som man kan göra ibland. Jag förstod lite av vad de pratade om och lyckades göra en beställning helt på franska.

Katarina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...