torsdag 21 februari 2013

Närproducerade champinjoner


Inte så lång ifrån mig på Perjanstorps gård finns det en champinjonodling där de odlar de mest utmärkta champinjoner. De levererar dem till min lokala ICA-butik och idag har jag läst att de levererar till flera ställen i Värmland. Om man bor i Karlstad kan man hitta dem på ICA Välsviken. 

Champinjonerna hämtas av färskvarucentralen i Karlstad när de ha transporter hit så att det inte blir onödiga transporter. De odlas utan konstgödning eller bekämpningsmedel och om det skulle bli något mögelangrepp i komposten tar man till salt.


Jag kan rekommendera er som bor i Värmland att titta efter champinjoner från Perjanstorps gård när ni är i er matvarubutik.

Katarina

4 kommentarer:

  1. Dom är ju så söta att se på dom små vitingarna. Och goda är dom! När jag var barn fanns det många, många hästar har och jag vet inte om det var det som gjorde det, men det växte så mycket champinjoner, det var bara att gå ut (här på landet) och plocka, det var jättekul! Men nu har jag inte sett en enda "vild" på många, många år.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Ojoj så mumsigt ...älsakr ju svamp i alla dess former....fast plockar själv bara trattisar och gula kantareller. Då är ju champinjonerna ett fint alternativ :)
    Dessa du visar verkar vara toppen..kan väl inte bli bättre :)
    Tack för tipset!

    Hoppas du får ett fint veckoslut
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  3. Så fantastiskt. Tyvärr bör jag lite långt därifrån.
    Ha en fin fredag. Kram.

    SvaraRadera
  4. Jag bor nära en sådan odling. De måste byta jorden väldigt ofta och kvar blir en oerhört fet jord med mycket struktur. Köpte en kubik för ett par hundra kronor i våras – det har aldrig växt så mycket som i somras. Planerar att köpa en ny kubik om några veckor :)

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...