tisdag 29 januari 2013

Det där med läsning

Att läsa en bok är som att följa en väg
som man inte vet var den slutar.
Böcker och läsning är en stor del av mitt liv. Jag läser nästan hela tiden och kan inte komma ihåg hur det var innan jag kunde läsa. Fast i och för sig så läste mina föräldrar för mig då istället och böcker var tidigt viktiga för mig. Det absolut mest avgörande för mitt stora läsintresse var nog att folkbiblioteket låg i källaren i hyreshuset bredvid vårt. Där arbetade en äldre dam som bibliotekarie som servade mig med böcker. Hon visste precis vad jag tyckte om och lade undan böcker till mig som hon trodde att jag skulle tycka om. På den tiden var alla böcker "biblioteksinbundna" vilket innebar att alla såg likadana ut och ibland kunde det vara ett kolorerat blad klistrat på framsidan. Alla barn borde få bo granne med ett bibliotek och vara välkomna in!

Så många "röda ryggar" jag har läst.
Böckerna har tagit mig till alla möjliga platser och miljöer och som jag har gråtit, skrattat och varit rädd tillsammans med dem. Så lätt det är att gå in i en bok och bli en del av den. För att använda en sliten klyscha så är man aldrig ensam med en bok.

Det tog lång tid innan jag började lyssna på inlästa böcker. Jag försökte många gånger men tröttnade snabbt. Det gick alldeles för långsamt och rösterna var fel. När jag upptäckte böcker i Mp3-format så vände det för mig. Helt plötsligt spelade varken tempo eller röster någon roll. Så perfekt med en bok i öronen på den långa promenaden och sedan blev det bok i öronen vid fler tillfällen. Det enda tillfället det inte passar för mig är på kvällen eftersom jag somnar efter ett par minuter. Då får det bli pappersformat i stället så man vet var man var i boken när man somnade.

Just nu lyssnar jag på Blå koral av Louise Boije af Gennäs som var lite seg till att börja med, men som har tagit sig efter hand. Det är den andra delen i en samtidstriologi och idag har tårarna runnit ner för kinderna på mig eftersom man i boken kommer i nära kontakt med Tsunamin. I pappersformat läser jag första delen av Game of Thrones. Tyvärr känns översättningen inte helt bra så jag kanske får försöka få tag på den på engelska. Sedan läser jag massor i mina studier och just nu handlar det om läsinlärningsteorier.

Vad läser eller lyssnar du på just nu?

Katarina

1 kommentar:

  1. Vad mysigt. Jag längtar till den dagen då jag kan släppa kurslitteraturen och börja läsa sånt som jag själv kan välja!

    Kram K

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...