torsdag 16 februari 2012

Buss och böcker


Nästa vecka är det dags igen för årets stora bokrea. Det brukar vara en av årets höjdpunkter men jag upplever att den har förlorat lite av sitt värde. Jag kommer ihåg när reakatalogerna var tjocka och jag satt och prickade för de böcker som jag tänkte köpa . I dag hade det kommit några reablad i brevlådan när jag kom hem så det blev en liten nostalgitripp i alla fall.


I dag hörde jag en diskussion på bussen igen. Den här gången avhandlade gymnasietjejerna ämnet böcker. De började med att prata om någon bokserie som de höll på att läsa just nu, då en av tjejerna sa att hon skulle köpa den nya boken i serien. En av hennes kompisar frågade varför hon skulle köpa boken i stället för att låna den på biblioteket. Då svarade hon att hon: "Jag tycker om att äga böcker" och den andra tjejen kontrade med: "Men!! bibliotek är ju heligt!".

Samtalet speglade lite av mig. Jag hade turen att bo granne med biblioteket under min uppväxt och lånade mängder av böcker. Det första jag har skaffat på ett nytt ställe är lånekort på ortens bibliotek så för mig är bibliotek heliga. Möjligheten att kunna läsa gratis är fantastisk.



Under ett antal år tyckte jag också om att äga böcker. Nu har jag rensat bort många titlar och kvar finns de som jag tycker om att äga av någon anledning. De enda böcker jag köper nuförtiden är "blädderböcker" som till exempel fotoböcker, inredningsböcker, designböcker. Jo, jag köpte Guillous "Brobyggarna" på bokmässan i höstas. Den ville jag av någon anledning äga.



I reklambladen för bokrean hittade jag några "bädderböcker" som jag tänker titta på. Där fanns också "Den lille prinsen" som är en så underbar bok som jag faktiskt inte äger... ännu.

Vilket förhållande har du till böcker? 
Är bibliotek heliga eller vill du äga böckerna? 
Har du gjort några spaningar i reakatalogen?

2 kommentarer:

  1. Bra frågor!

    jag älskar böcker, men har svårt att få plats med alla, eftersom jag faktiskt vill äga de flesta, fånigt nog.

    Men bibliotek är verkligen heligt! Det MÅSTE finnas! Otroligt viktigt att de finns! jag var alltid på biblioteket när jag var liten och även med mina barn när de var mindre. Jösses vad vi har lånat bilderböcker!

    Ha en riktigt fin helg!

    SvaraRadera
  2. Jag väntar fortfarande på reareklamen...somliga böcker vill jag kunna ta fram när jag vill. Utan att passa öppettiderna på biblioteket. Men det mesta lånar jag.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...