måndag 4 oktober 2010

Gamla byggnader

I min lilla by finns det en gammal och sedan länge nedlagd hytta. Jag dras som oftast dit för att fotografera den i olika ljus, väderlek och årstider. Gamla byggnader fascinerar mig eftersom jag inte kan låta bli att tänka på hur det kan ha sett ut förut och vilka som kan ha varit verksamma på platsen. Drömmen vore ju att kunna resa bakåt i tiden. Den här drömmen om att få se hur saker och ting var förr kanske har med ett TV-program som gick när jag var yngre, "Huset Silfvercronas gåta" tror jag att det hette. Där reste barnen bakåt i tiden och fick vara med om en mängd kul saker. 


När jag går mellan byggnaderna nere vid hyttan kan jag riktigt se framför mig hur man arbetade där, alla människor som sprang omkring, värmen och ljudet. Min mans farmors far arbetade i hyttan som smed. Vi har en kopparkanna hemma som han hade med sig dryck i till jobbet. Den har säkert blivit värmd många gånger i hyttan. Om jag gnider den hårt och blundar kanske jag kan förflytta mig...







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...