lördag 9 augusti 2014

Lite av Belgien och Bryssel

Det kommer så mycket emellan hela tiden. Jag hade ju bestämt mig för att skriva om vår resa direkt när vi kom hem, och så har det helt plötsligt gått tre veckor. 

För mig som är uppvuxen med Tintins äventyr i serieform och tecknade filmer kändes det som att ett besök på Musée Hergé var ett måste när jag ändå var i närheten. Det var värt ett besök. Man vandrade runt på museet och hade en audiofon med sig där man fick all information. Det var bra upplagt och jag fick lära mig en hel del nytt om Hergé.


Man fick inte fotografera inne bland utställningarna utan bara i foajén, som var lite häftig.


På vägen till Bryssel stannade vi till i Waterloo, så nu kan jag både referera till låten Waterloo och till platsen Waterloo. Vi vandrade upp på minneskullen Butte de Lion och gick sedan och tittade på panoramamålningen av striden mellan Wellington och Napoleon. 


Vi tillbringade en dag inne i Bryssel i väntan på att sonen skulle anlända till flygplatsen. Där hamnade vi mitt i Europakvarteret med alla byggnader som hör till EU. Det var lite häftigt att ha sett dem. 


Vi vandrade runt i de äldre delarna också och besökte då bland annat Manneken Pis, Grand Place och den fantastiska gallerian Galeries Royales Saint-Huberg. Gallerian lär vara en av världens äldsta och grundades 1847. Självklart åt vi belgiska våfflor och köpte lite choklad. Mmmm... Jag känner smaken av dessa fantastiska våfflor bara jag tänker på dem.

Vi avslutade vårt besök i Bryssel med att besöka seriemuseet Belgian Comic Strip Center. Efter det besöket ser jag med nya ögon på serier och serietecknare. Jag har nog inte tänkt så mycket på hur man bygger upp serierna och tecknandet tidigare. Här fick man se hur ett flertal olika serietecknare bygger upp sina bilder och historier från början till färdig produkt. Mycket intressant! Vilket jobb det ligger bakom varje detalj.

Det enda som var lite krångligt för oss i Belgien var boendet. Eftersom vi åker med husbil vill vi stå på en ställplats eller en camping. Tyvärr var det ont om ställplatser och på de campingar som fanns var det mestadels fast boende gäster eller stuguthyrning. Efter jättemycket letande hittade vi till slut en mysig camping strax utanför Bryssel för en natt och en bra ställplats i Brygge för en annan natt. 

Mätta på två dagars härliga upplevelser i Belgien var det dags för en resedag ner till Normandie, och nu med yngsta sonen i bilen.

Katarina

1 kommentar:

  1. Javisst är även Belgien mysigt! Det är nu många år sedan jag var där, for alltid genom Europa med MC förr, men men, var sak har sin tid. Ha en skön helg.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...