lördag 5 januari 2013

Marknadsgodis


Jag har gjort en spaning på godisfronten som handlar om "merbegär". Om jag köper en påse med godis i affären så äter jag upp den i en nafs och känner nästan att jag har behov av mer. När jag gör eget godis inträffar inte det här och det beror inte på att det inte är lika gott. Då tar man sig en bit då och då och som en bonus så äter man inte lika mycket.

Igår kväll slog godissuget till och jag hade ingredienser hemma till marknadsgodis eller marknadsnougat som man säger i mina trakter. Trots att florsockret inte riktigt ville blanda sig av någon anledning så smakade det alldeles utmärkt och min teori att hemlagat godis inte skapar "merbegär" höll. Jag åt några bitar och var sedan nöjd.



Marknadsgodis/marknadsnougat

Ingredienser:
125 gram kokosfett
5 dl socker
1,5 dl vatten

6 dl mjöl
2 dl kakao
4 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker

Blanda mjöl, kakao, florsocker, vaniljsocker i en bunke. Blanda kokosfett, socker och vatten och koka upp. Rör snabbt ihop allting och bred ut på ett bakplåtspapper. Skär i bitar.

Katarina



7 kommentarer:

  1. Tack för det receptet! Det är ju bra att man inte föräter sig! Just nu känns sallad som det perfekta godiset efter alla helger! Tack för receptet! Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Ser gott ut :) Jag åt lite godis idag och det kändes ändå för mycket. Oftast mår jag inte bra när jag ätit det och "tål" bara små mängder. Åh vilken tur du har, brukar jag få höra. De tycker att jag har tur att jag inte kan äta så mycket. Men jag tycker att det känns ganska tråkigt ibland för godis är ju gott :))

    Ja stolar ja..Lilla Åland är så fin. En vacker dag då har jag en iaf :)) De är dyra. Har sett flera andra billigare som jag kan tänka mig men det blir i framtiden. När barnen blivit större och slutat förstöra stolar då köper vi. Knappar på deras bakfickor och stroppar nere på byxbenen gör djupa repor. Kanske syns det ännu tydligare på vita stolar. Men men..nu köper vi ju svarta. Tur de är billiga så att man inte behöver ha ångest över att önska byta ut dem ;)

    Nu ska jag leta rätt på receptet du hade på ett inlägg tidigare. Kakor med socker och kanel :)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
  3. Vad gott det låter, måste testa! Fast jag tror inte "merbegäret" funkar på mej, vill alltid ha mer när det är sött. Lycka till med din axel framöver, tänker på dej!//kram maria

    SvaraRadera
  4. Mumselimums...så gott och ...ja man blir nöjd efter bara några stycken!!
    Ser jättsmarrigt ut :)

    Ha det så gott vännen
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  5. Så gott det ser ut, tack för att du delar med dig av receptet! Ha en fin vecka kram från vännen Maria

    SvaraRadera
  6. Det är alltså det som är lösningen på det vill-ha-mer-begär jag lider av. Galen är godis förstår du. Som ett drogmissbruk...är jag rädd :-(

    Ha det gott

    SvaraRadera
  7. Det går fortare än vi tror och snart är piontiden här! Här är en som inte är så förtjust i godis... men desto mer i nötter i alla former!

    Ha en fin fortsättning på veckan!
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...