måndag 28 december 2015

Bokcirkeln - hur det blev

Sist jag skrev skulle jag börja läsa böcker i bibliotekets bokcirkel, men hur blev det då? Jo vi var tio kvinnor i mycket blandade åldrar som läste fyra utvalda böcker och diskuterade dem. Det var otroligt intressant att se hur olika man uppfattar och tycker om böcker. Vi lyckades inte tycka lika om någon bok och det var riktigt berikande. I sin naivitet tror man ju att alla tycker som en själv fast man vet att det inte är så. 

Min favorit blev den bok som vi läste allra först, Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie. Jag kan fortfarande känna de fiktiva dofterna och ljuden från den boken, och funderar i bland över karaktärernas öden. 

Den andra boken vi läste blev mitt bottennapp, nämligen Timme Noll av Lotta Lundberg. Jag kunde inte alls identifiera mig med någon av karaktärerna, inte heller bli nyfiken på någon av dem. Just den här boken tyckte flera av deltagarna i cirkeln var den bästa. Stundtals undrade jag vad det var för fel på mig som inte kunde ta den här boken till mig när den hade fått så bra recensioner från olika kritiker.

När vi fick den tredje boken, Väckelse av Stephen King, chockade jag cirkelmedlemmarna med att jag aldrig läst någon bok av honom tidigare. Det beror enbart på att jag aldrig läser skräckböcker eller ser på skräckfilmer eftersom jag blir så rädd. Jag har väl för bra inlevelseförmåga. Boken var ok och jag har inte blivit mörkrädd :)

Den sista boken, Chocken efter fallet av Nathan Filer, läste jag alldeles för fort eftersom jag hade lite tidsbrist. Resultatet av det blev att jag inte riktigt fastnade i den utan bara konsumerade den. 

Jag trodde inte att jag skulle tycka om att delta i en bokcirkel eftersom jag är en lustläsare som vill välja böcker själv. Istället utmanade det mig med att läsa böcker som jag aldrig hade hittat på egen hand. Det var både lite jobbigt och mycket intressant och alla bäst var diskussionerna med cirkelmedlemmarna. Jag ska definitivt anmäla mig till vårens cirkel också.

Katarina





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...