måndag 16 april 2012

Det där med vallning...

Jag har gjort en spaning under förra veckans vistelse i Sälen som handlar om det där med att valla skidor. Det är alltså något mystiskt och lite hemligt över skidvalla. Jodå, så är det! Ingen vill riktigt tala om vad man har vallat med, man smygtittar på vad de andra vallar med och det är inget man lär ut till någon som inte kan.



Nu är ju det här mina supersubjektiva och alldeles egna tankar utan någon som helst vetenskaplig bakgrund. 

När jag var liten åkte jag skidor men gjorde ett uppehåll fram tills jag var vuxen. Anledningen till uppehållet kan jag så här i efterhand tänka handlade om snöbrist på Västkusten och Stenmarkfebern som ledde fram till slalomskidorna. I vilket fall så hamnade jag i längdåkningsvärlden i 20-års åldern och som en glad motionsåkare. Pojvännen som nu är maken hade mycket stor erfarenhet av skidåkning (han hade ju gått på skidgymnasium). Jag lade mitt skidåkningsliv i hans händer och därmed så blev han även mitt vallateam. Jag kunde ju inget alls så det var ju en ganska given utgång. Så under åren har antingen maken eller svärfadern vallat mina skidor (och jag har varit nöjd med det).



Hur kunde jag vara så dum så att jag inte krävde att få lära mig valla mina skidor själv. Jo, de gånger jag har försökt så har jag fått några hummanden till svar och skidorna har blivit vallade. Den här vintern har jag varit lite mer bestämd och i fredags fick jag till och med lägga på lite klister på skidorna. 

Jag har frågat runt lite bland skidåkande bekanta och alla har skrattat högt och sagt något liknande: "Vallar det gör inte jag. Det får jag inte." Jag behöver väl inte påpeka att de tillfrågade har varit kvinnliga bekanta.


Det här är inget inlägg i könsrollsdebatten utan bara en spaning över det där lite hemliga med att valla skidor. 

Sedan skulle jag nog gärna bli ett vallaproffs för att kunna klaga på skidorna utan att få dåligt samvete. Det gör så ont i mig att klaga på någon annans jobb... fast i lördags så svor jag nog till och med över mina dåliga skidor och åkte på ren ilska.

Nu är dock skidsäsongen slut för min del och våren kan få komma i full styrka.

Vilket förhållande har ni till skidåkning och då framför allt vallning?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...