onsdag 25 maj 2011

Skärpta sinnen

I bland får jag en känsla av att mina sinnen blir hyperskärpta.
(Nej, jag har inte blivit tokig på något vis)



Då är det som om alla intryck blir så tydliga.

Smakerna blir intensiva och rika,
(och man lyckas med matlagningen)

näsan fylls av alla möjliga dofter,
(som nu på försommaren med syrener, liljekonvaljer och "sommarkvällslukt")

hörseln skärps och naturens ljud blir till en symfoni,
(sitter på altanen och har en alldeles egen skogs- och trädgårds-Spotify )

helt plötslig ser jag detaljer och helheter som varit osynliga.
(och då handlar det inte om att jag sett dåligt tidigare)

Det känns bara så himla bra!

Tänk om jag kunde lära mig att fånga det där lugnet lite oftare, 
för det handlar nog absolut om att kunna stanna upp mitt i alla göranden
och finna sitt eget lugn.

Då kan det storma mycket emellanåt bara vinden mojnar ibland.



Just nu doftar jag på lavendel,
rör på den när jag går förbi och känner doften länge på fingrarna.


6 kommentarer:

  1. Jag kan också få dessa stunder och känslan är fantastisk...som om man nått höjden av perfektion...Det doftar, smakar och känns "mjukt i själen" på nått vis...
    Så tokig är du då rakt inte...tvärtom skulle jag vilja säga...
    Hoppas du kan sitta där o njuta länge till!

    Kram från Malin

    SvaraRadera
  2. Vilket fint inlägg! Håller med dig om att man borde stanna upp och skräpa sina sinnen och bara njuta, mer än vad man brukar göra. Man mår så mycket bättre när man lyckas!

    Ha en fin kväll, kram Maria

    SvaraRadera
  3. Det är en känsla som är lika underbar varje vår, o jag kommer nästan inte ihåg att jag saknat den förrän den bara "är" där ;o))

    Klem Anna

    SvaraRadera
  4. Hej Katarina!

    Vilket underbart inlägg! Du berör verkligen med dina ord och jag känner lugnet och närvaron genom dina ord. Du har så rätt vännen, ibland är det som om alla sinnen skärps och man är närvarande i nuet och upplever allt så mycket starkare. Innan jag small in i väggen var jag dålig på det. Jag hann aldrig stanna upp. Galet. Nu vet jag bättre. Nu försöker jag vara i nuet majoriteten av min dag. Tänk att det skulle behövas allt det jobbiga och svåra för att jag skulle komma till insikt om vad som är viktigt.

    Ta hand om dig du rara!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  5. Underbart! Jag tycker att man nu när alla blommor slår ut och fåglarna kvittarar skärper sina sinnen oftare. Det är ljuvligt och just du känns det underbart att leva :)

    Jag önskar dig en fin fredag!
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  6. Carpe Diem...ett lite uttjatat ord men ack så viktigt!
    Önskar dig en fin vecka!
    Titti

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...