fredag 4 maj 2012

Drömhus

Mina ögon dras så ofta till hus som skulle behöva räddas. Var jag än är så ser jag potentiella renoveringsobjekt och bilder dyker upp inom mig hur det skulle kunna se ut som färdigrenoverat.Det gör helt enkelt ont i mig när jag ser hus förfalla.

Nu kan man ju tro att jag har räddat hus och gjort ett flertal renoveringar, men så är det inte alls. Det enda hus jag har varit med renoverat så smått är det hus vi bor i. 70-talet hade satt sin prägel på vårt lilla hus från 1949 när vi köpte det. Det är inte ett dugg speciellt mer än att det är vårt och att makens farfar har grävt grunden för hand när det begav sig och att hans farmor hade sett ut platsen att bygga huset på.

Vårt hus i vinterskrud (inte nu tack och lov)
Ändå så ser jag förfallna hus överallt som borde räddas. Givetvis så tycker jag om program , och då framför allt engelska,  där man  renoverar omöjliga hus. Det gör också ont i mig när man förstör fantastiska ursprungsdetaljer och arkitektur.

Längs ett av våra vandringstråk ligger det här huset som används men som jag gärna skulle vilja äga. Det bara skriker "vill ha" i mig varje gång jag ser det, trots att jag vet att det inte är till salu.


Vilka husdrömmar har du?

5 kommentarer:

  1. jag är lite som dig där, vill med renovera när jag ser ett förfallet hus.. men vet inte om jag någonsin kommer köpa ett renoveringsobjekt, jag och mannen är inte på samma spår ;)

    SvaraRadera
  2. Ser charmigt ut det där huset!
    Själv skulle jag bli överlycklig om jag fann ett litet sommarhus som jag har råd med... Någon gång kanske :)

    SvaraRadera
  3. Vilket fint hus ni har Katarina och vad härligt inbäddat det ser ut på vinterbilden. :)

    Jag förstår att ditt hjärta bultar lite extra för det där andra huset. Det ser ut som ett hus med mycket själ och tänk om hus kunde prata. Ljuvliga fönster! Är det en inglasad terass där på vänstersidan?

    Vi bor i vårt drömhus på alla sätt och vis. Det enda är bara att huset är i stort behov av renovering här och där. Badrummet (från 60-talet) står överst på listan. Men listan är lång och tyvärr allt för kostsam. Men vissa saker har vi betat av och själv har jag blivit en hejare på både att måla och slipa. :)

    Du är välkommen att följa med på Roadtrips när du vill Katarina. Bara säg till när du har vägarna förbi Skåne. :)

    Ha en fin lördag!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  4. Jag kan också känna igen mig i det där.. men för mig har även platsen, läget och trädgården stor betydelse så jag kan nog mer fastna för en lummig trädgård:) Må så gott kram från Maria

    SvaraRadera
  5. Drömhus ja...bor superfint nu men det är inte min dröm. Mitt DRÔMhus är från början på 1900 talet o hela den dansen!!

    Du bor vackert Katarina, Klem Anna

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...