måndag 21 maj 2012

En liten odlingslåda


Nu har en liten odlingslåda fått ta plats i vår trädgård. Den består av två svarta pallkragar och två av våra gamla fönster. I ena änden sitter det ett kompostgaller för sockerärterna att klättra på. 


Vi har faktiskt riktigt mycket yta att odla på i vår trädgård men alla våra tidigare försök har slutat i ogräsodling. Det brukar gå åt skogen sådär mitt i sommaren när man åker på lite semester och när man kommer hem så hittar man inte det man en gång sådde bland allt ogräs. Då blir det en tappad lust sådär efter första raden av rensade morötter. 


I år gör jag ett försök med en odlingslåda för att se om den överlever semstern. Vem vet jag kanske slår till med två odlingslådor nästa sommar. Det är ju trots allt ganska kul att se hur det växer. När barnen var små så hade vi till och med potatisland nere i trädgården. Nu har vi odling i två hinkar istället. 

Min väderspåmannakontakt har spått en strålande sommar i mina trakter. Det vill jag gärna tro på! Nu ska jag njuta vidare här ute på altanen i solen (för knotten har inte anlänt än).

7 kommentarer:

  1. Jag kommer också att använda mig av pallkragar i år. Har haft en många år med jordgubbar i men i år blir det andra bullar i olika pallkragar. Inte bara kanel utan även vaniljbullar ;)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh!! Jag vill också ha bullfrön ;-)

      Kram Katarina

      Radera
  2. Men så fint det blev med fönster över pallgragarna. Vad roligt och vad spännande.

    En fin sommar, det håller vi tummarna för.

    Ha det fint

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja äntligen fick vi användning av våra gamla fönster. Vi har nästan till ett helt växthus uppe i barnens gamla koja.

      En fin sommar är att räkna med!
      Kram Katarina

      Radera
    2. Snor din idé om det ok.aka ut leta gamla billiga fönster.ska ha en lång odlingsbänk som maken ska bygga så det behövs iallafall mer än två fönster.

      Radera
  3. Så fint! Och så smart med kompostgallret att klättra på. Jag har verkligen fått upp ögonen för det här med odling och i år har jag gått crazy och odlar massor - fast precis som du säger så gäller det ju att hålla sig hemma och rensa och vattna hela sommaren. Men det får det vara värt :)

    Jag önskar dig en härlig dag!
    Kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sett att du odlar som bara den. Kul! Jag är riktigt stolt över idén med kompostgaller som klätterstöd. De stod under trappan som en rest från pojkarnas kaninsommar. Då gick det åt kompostgaller som hage.

      Kramar
      Katarina

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...