måndag 21 februari 2011

Bokvecka

Den här veckan kommer jag att skriva om böcker och då framför allt om bokupplevelser och minnen. Det passar ju bra eftersom bokrean börjar på onsdag. Jag kommer ihåg när årets bokrea nästan var en högtidsstund då man väntade på katalogerna och satt och kryssade i eventuella köp. 
Det känns inte riktigt så nu och jag vet inte varför...

Däremot så är böcker en stor del av mitt liv fortfarande. 
Jag hade den stora turen att bo granne med Folkbiblioteket på min hemort när jag var liten. Det låg nere i källaren på grannhuset, tre trappuppgångar bort. Där jobbade en snäll gammal tant som försökte tillgodose mitt behov av böcker. Jag kan fortfarande känna hur det luktade när man klev innanför dörren. Ljuva minnen enbart...

Efter den uppväxten så blev jag en biblioteksnörd. Jag har alltid skaffat lånekort på de olika ställen jag har bott och fått en bra relation till bibliotekarierna.
Härmed vill jag hylla den kulturskatt som biblioteket är och som faktiskt är gratis!!!

Jag tittade i mina hyllor och hittade några slitna böcker från min barndom.

Vilka tidiga barnboksminnen har du?

Den här boken handlade om två barn som hittade ett ödetorp i skogen.
Svartvita foton blandades med färgfoton.
Den var lite spännande.

Favoritboken under en lång tid men min pappa läste inte ordagrant ur den utan berättade med egna ord.
Det blev problem när någon annan skulle läsa för mig eftersom de då läste fel.

De två systrarna hade så kul tillsammans trots att de var sjuka.
Pyssliga var de också...

Den här boken har tappat omslaget. Tror att den hette något med att de åker till havet.
Jag älskade bilderna.

Ha en skön bokvecka!

3 kommentarer:

  1. Håller helt med! Biblioteken är en fantastisk tillgång. Tänk att få går runt och välja precis vad man vill och sedan ta med hem. Och man får ta hem drösvis om man vill - det enda de vill är att man lämnar tillbaka en månad senare.
    Är själv ett riktigt "fan" av biblioteket. Ser jag en ny bok som jag vill läsa går jag genast in på bibliotekskatalogen och reserverar den till mig.

    Det bästa av allt är att jag slipper överfyllda bokhyllor av böcker som jag bara läser en gång!!

    Inte dumt att få taq del av andra världar när jag vill!

    kram
    /Anneli

    SvaraRadera
  2. Älskar också biblioteken! Det är ju fantastiskt att man får låna dem gratis! Det är ju inte direkt billigt med böcker, speciellt inte om man tycker om att plöja igenom ett antal...
    Jag tror jag har lånat varenda ljudbok på vårt bibliotek snart. Lyssnar på dem på jobbet, perfekt att kunna jobba o lyssna samtidigt. Kul att få lite boktips av dig, perfekt inför bokrean! Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Vilket härligt inlägg.
    Jag känner så väl igen mig.
    Tur att biblioteken finns vilken tillgång det är och vilken skatt den innehåller.
    Kramar:)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...