onsdag 4 juli 2012

Bortglömda platser 2

Jag har tidigare skrivit om Bortglömda platser i min närhet och känner starkt för dem. När befolkningsmängden ändras, nya intressen skapas och ideella krafter försvinner så är det lätt att platser faller i träda och glömska. Det är ändå viktigt att försöka lyssna efter vad platserna berättar om för att förstå vad  som har hänt i bygdens historia och utveckling. 

I skogen ovanför vårt hus finns en gammal skidbana. Den hade en kortare och en längre sträckning och det var ideella krafter som såg till att den röjdes och gjorde skidspår med skoter. Vi åkte där när våra barn var små och skolbarnen kunde välja vilka sträckor de ville åka på rast eller idrott. 

Längs den gamla skidbanan
Nu har nästan hela skidbanan vuxit igen. Frivilliga föräldrakrafter försöker hålla den kortare banan öppen och gör spår. Jag blir på så gott humör när jag hör skolbarnen komma åkande i spåret ovanför vårt hus. I den längre banan kan man tyvärr inte åka längre på grund av man man förstört den vid röjning av skogen, ingen röjer i banan längre och många träd har fallit tvärs över den på grund av tung snö. Om några år så kommer ingen ihåg att den längre skidbanan har funnits. 

Vi brukar promenera där då och då och suckar djupt över tingens ordning. Om jag lyssnar riktigt noga på historiens vingslag när jag går där jag både se och höra hur skidåkare åker i banan.

Jag vill idag hylla alla människor som jobbar ideellt på olika sätt utan att tänka på egen vinning. Utan alla dessa människor skulle mycket mer förfalla och försvinna; allt från öppna kulturlandskap till den lokala ishockeyföreningen. Om du känner någon som arbetar ideellt så hoppas jag att du hör av dig till den personen och talar om vilket bra och viktigt jobb den gör.

Katarina

3 kommentarer:

  1. Ett fint och tänkvärt inlägg Katarina. Det finns så många hjältar som arbetar ideellt. Som ger av sig själva och sin tid för andra. Vilken gåva att ge till andra.

    Detsamma tycker jag om min man som planterar träd som han själv aldrig kommer att få se fullvuxna. Träd som han inte själv kommer att få någon vinning av. Något han gör för kommande generationer och för vår naturs skull. Även det en gåva.

    Sköt om dig Katarina!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Vad fint att tänka på bortglömda platser. Tänk om det finns platser som inte ens upptäckts ännu. Och vad intressant att fundera på om någon annan tyckt om samma skogsglänta som jag tycker om... Nu fick jag en massa fina tankar i huvudet, tack! Kram!

    SvaraRadera
  3. Man glömmer så lätt människors kraft och oavlönade kamp i vardagen. Många gör så mycket för andra eller för natur och djur osv. Mina tankar går då till min man som helt frivilligt åker ut på vägarna dygnet runt förutom på sin arbetstid, för att spåra upp trafikskadat vilt i skogarna, efter viltolyckor.
    Vilket tänkvärt inlägg, så rätt att tänka på alla vardagshjältar :)
    Kram från Ann-Louise

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...