söndag 21 juli 2013

Turist i sitt eget land

Som barn reste jag på somrarna runt med mina föräldrar i bil genom stora delar av Sverige. Antingen för att se nya saker och omgivningar eller för att ta oss till mormor och släkten i Jakobstad i Finland. Det var ju en bit att resa från Bohuslän till Österbotten.

Vi bodde i tält och lagade mat på ett bärbart gasolkök när vi reste i Sverige. Maten avnjöts sedan runt ett blått campingbord sittandes på vingliga stolar. Så har det fortsatt i mitt vuxna liv och som mamma. Vi har rest en del i Sverige med våra barn och vi har mestadels tältat. Jag köpte mig till och med ett eget campingbord att sitta och äta vid.

Jag har varit i Sveriges alla landskap både en och flera gånger och det finns hur mycket som helst att upptäcka och uppleva. De senaste åren har jag rest med boken "Upplev Sverige - En guide till upplevelser i hela landet" i bagaget. Den är outtömlig och man blir sällan besviken. I år införskaffade jag en ny bok som "Sveriges 100 märkligaste sevärdheter" som även den blev en källa till glädje och kunskap. För oss har transportsträckorna på våra resor blivit upplevelser de med eftersom vi stannar till och gör avstickare efter vår resväg istället för att stressa mot målet.

Den thailändska paviljongen i Utanede
Om jag fick skulle jag resa hela tiden. Det ger mig lika mycket att resa inom Sverige som att upptäcka ställen längre bort. Jag har fortfarande vårens New Yorkresa levande i minnet och kan sitta och le åt saker vi gjorde där samtidigt som det fina vädret uppe på Blåhammaren gör mig alldeles lycklig.

Döda fallet
Vi avslutade vår resa med några märkliga och fantastiska upplevelser: Döda Fallet och den thailändska paviljongen i 
Jämtland samt det fantastiska Mannaminne med Nordingråbygden i Ångermanland, med det skriver jag mer om en annan dag.

Dragspelshuset i Mannaminne (ett av de cirka 50 husen)
Glöm nu inte bort att vara turist hemma också, det finns mer att uppleva än man tror.

Rotsidan 

Katarina


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...